Informacja dla członków PIIB, Ubezpieczonych w ramach Generalnej Umowy zawartej pomiędzy PIIIB i Compensą, która obowiązuje od 01 stycznia 2025 roku
Szkody, które są skutkiem działań lub zaniechań ubezpieczonego w okresie:
- od 1 stycznia 2025 roku – należy zgłaszać do Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group
- od 01 stycznia 2011 roku do 31 grudnia 2024 roku – należy zgłaszać do STU Ergo Hestia (tel: 801 107 107)
- od 01 stycznia 2004 roku do 31 grudnia 2010 roku - należy zgłaszać do TUiR Allianz Polska (tel: 22 540 75 00)
Procedura zgłoszenie szkody w ramach ubezpieczenie Compensa (Wiener to marka handlowa, należąca do Compensa TU S.A Vienna Insurance Group)
Każdy z Ubezpieczonych, w przypadku skierowania do niego roszczenia lub powzięcia informacji o szkodzie w mieniu lub na osobie, które mogą powodować roszczenia, może zgłosić ten fakt w dowolnie wybrany przez siebie sposób:
- na infolinię Ubezpieczyciela pod numerem 022 469 69 69 lub jego Przedstawiciela pod numerem +48 61 667 02 62,
- pisemnie na adres Przedstawiciela Ubezpieczyciela lub „Biuro Likwidacji Szkód, Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Vienna Insurance Group z siedzibą w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 162, 02-342 Warszawa,
- za pośrednictwem formularza zawartego na stronie internetowej Ubezpieczyciela www: https://zgloszenie.wiener.pl/majatek/policyInfo; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Przedstawiciela Ubezpieczyciela e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Proces likwidacji szkody (zgodnie z zapisamy umowy między PIIB a Compensa TU S.A Vienna Insurance Group)
§ 1. Ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie w wyniku ustaleń dokonanych w postępowaniu dotyczącym stanu faktycznego, zasadności roszczeń i wysokości odszkodowania, prawomocnego orzeczenia sądu albo ugody zawartej przed sądem.
§ 2. Ubezpieczyciel nie jest związany uznaniem odpowiedzialności przez Ubezpieczonego.
§ 3. Wypłata odszkodowania i zwrot kosztów następuje na pisemny wniosek (zawiadomienie o szkodzie) poszkodowanego, Ubezpieczonego albo na wniosek innej uprawnionej osoby.
§ 4. Wypłata odszkodowania następuje w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez Ubezpieczyciela zawiadomienia o szkodzie.
§ 5. Jeżeli wyjaśnienie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności Ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia w terminie wskazanym w § 4 było niemożliwe, świadczenie powinno być wypłacone w terminie 14 dni od dnia, w którym, przy zachowaniu należytej staranności, wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe, jednakże bezsporną część odszkodowania Ubezpieczyciel wypłaca w terminie określonym w § 4. Ubezpieczyciel jest zobowiązany, przed upływem terminu określonego w § 4, do pisemnego poinformowania osoby składającej zawiadomienie o szkodzie o terminie wypłaty odszkodowania.
6. Jeżeli odszkodowanie lub zwrot kosztów nie przysługuje lub przysługuje w wysokości innej niż zgłoszona w roszczeniu, Ubezpieczyciel informuje o tym na piśmie osobę składającą zawiadomienie o szkodzie – w terminie, o którym mowa w § 5. Jednocześnie Ubezpieczyciel zobowiązany jest do wskazania okoliczności oraz podstawy prawnej uzasadniającej całkowitą lub częściową odmowę ich wypłaty. Pismo Ubezpieczyciela powinno zawierać pouczenie o drodze odwoławczej oraz możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.
§ 7. Ubezpieczyciel jest zobowiązany do rozpatrzenia odwołania w terminie 30 dni od dnia otrzymania odwołania.
§ 8. Jeżeli odwołanie zostanie uwzględnione wypłata nastąpi w terminie 14 dni od dnia rozpatrzenia odwołania.
§ 9. Za niedotrzymanie terminów wypłaty odszkodowania, Ubezpieczyciel zapłaci uprawnionemu odsetki za opóźnienie w wysokości ustawowej.
§ 10. Ubezpieczyciel informuje Ubezpieczającego niezwłocznie o sposobie rozpatrzenia każdego z zawiadomień o szkodzie wraz z uzasadnieniem podjętej decyzji.
11. W przypadku zgłoszenia roszczenia przez Poszkodowanego z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia, Ubezpieczyciel w stosunku do Ubezpieczonego:
1) poinformuje o tym fakcie Ubezpieczonego,
2) przekaże prośbę o informacje i dokumenty niezbędne do rozpatrzenia roszczenia co do zasady i co do wysokości,
3) udzieli, na wniosek Ubezpieczonego, informacji o stanie spraw,
4) w przypadku wątpliwości Ubezpieczonego co do odpowiedzialności za powstałą szkodę, podejmie działania zmierzające do obrony przed nieuzasadnionym roszczeniem.
§ 12. Ubezpieczyciel ma obowiązek udostępnić Ubezpieczającemu, poszkodowanemu lub uprawionemu informacje i dokumenty, które miały wpływ na ustalenie odpowiedzialności Ubezpieczyciela i wysokość odszkodowania. Osoby te mogą żądać pisemnego potwierdzenia przez Ubezpieczyciela przekazanych informacji bądź umożliwienia wykonania i potwierdzenia przez Ubezpieczyciela kopii dostępnych dokumentów, przy czym koszty dokonania wyżej wymienionych czynności obciążają osobę, która żąda tych czynności.
Obowiązki Ubezpieczonego
§ 1. W okresie ubezpieczenia Ubezpieczony zobowiązany jest do zawiadamiania Ubezpieczyciela, bez zbędnej zwłoki, o każdej okoliczności mającej wpływ na powstanie szkody.
§ 2. Jeżeli Ubezpieczony dokonał czynności w ramach wykonywania zawodu, wykonywania czynności życia codziennego (lub zaniechał wykonania takiej czynności), która może spowodować szkodę, zobowiązany jest:
1) w miarę możliwości starać się zapobiec powstaniu szkody, a jeżeli szkoda powstała – starać się zapobiec jej zwiększeniu,
2) niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania wiadomości o zgłaszanym roszczeniu, które może skutkować odpowiedzialnością cywilną Ubezpieczonego, zawiadomić o tym Ubezpieczyciela.
§ 3. Jeżeli przeciwko Ubezpieczonemu wszczęte zostało postępowanie karne, administracyjne, cywilne, zawodowe lub dyscyplinarne - mogące rodzić odpowiedzialność cywilną Ubezpieczonego będącą przedmiotem umowy - jest on zobowiązany niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od uzyskania wiadomości o wszczęciu postępowania, zawiadomić o tym Ubezpieczyciela.
§ 4. Ubezpieczony, Ubezpieczający, Ubezpieczyciel zobowiązani są składać drogą elektroniczną w formie dokumentowej lub pisemnej – za pokwitowaniem lub przesłać listem poleconym – wszelkie zawiadomienia i oświadczenia związane z umową.
§ 5. Ubezpieczający zobowiązuje się do udostępnienia Ubezpieczonym treści umowy.
Reklamacje i zasady rozstrzygania sporów
§ 1. Strony zgodnie postanawiają, iż wszelkie spory pomiędzy nimi będą rozstrzygane polubownie. W razie nie rozwiązania sporu polubownie będzie on rozstrzygany przez sąd powszechny właściwy miejscowo dla siedziby Ubezpieczającego.
§ 2. Strony zgodnie postanawiają, iż stosunki obligacyjne wynikające z niniejszej umowy podlegają prawu polskiemu.
§ 3. Powództwo o roszczenie wynikające z umowy ubezpieczenia można wytoczyć według przepisów o właściwości ogólnej, albo przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania lub siedziby Ubezpieczającego, Ubezpieczonego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia. Powództwo można wytoczyć również według przepisów o właściwości ogólnej albo przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania spadkobiercy Ubezpieczonego lub spadkobiercy uprawnionego z umowy ubezpieczenia.
§ 4. Spory wynikające z Umowy ubezpieczenia pomiędzy Ubezpieczającym, Ubezpieczonym lub innym uprawnionym z umowy ubezpieczenia, będącym osobą fizyczną, a Ubezpieczycielem mogą być zakończone w drodze pozasądowego polubownego postępowania przed Rzecznikiem Finansowym z siedzibą Al. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa.
§ 5. Ubezpieczający, Ubezpieczony, uposażony lub uprawniony z umowy ubezpieczenia, osoba, która dochodzi roszczeń na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, a także poszukujący ochrony ubezpieczeniowej mogą wnieść reklamacje dotyczące usług świadczonych przez Ubezpieczyciela lub agenta ubezpieczeniowego.
§ 6. Zasady wnoszenia reklamacji na usługi świadczone przez Ubezpieczyciela oraz agenta wyłącznego Ubezpieczyciela, to jest działającego wyłącznie w imieniu lub na rzecz jednego Ubezpieczyciela:
1) reklamację można złożyć w następujący sposób:
- poprzez formularz na stronie: www.compensa.pl;
- telefonicznie, pod numerem: 22 501 61 00;
- pisemnie, na adres siedziby Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group, Al. Jerozolimskie 162, 02-342 Warszawa;
- ustnie lub pisemnie podczas wizyty w jednostce Compensa TU SA. Vienna Insurance Group,
2) reklamacje rozpatrywane są przez jednostkę organizacyjną powołaną w tym celu przez Zarząd Compensy TU S.A.,
3) odpowiedź na reklamację zostanie wysłana w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania na piśmie lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji albo pocztą elektroniczną - na wniosek osoby, która zgłasza reklamację,
4) w szczególnie skomplikowanych przypadkach, które uniemożliwiają rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi w terminie określonym powyżej, odpowiedź zostanie wysłana w terminie 60 dni od dnia jej otrzymania. O konieczności przedłużenia terminu do udzielenia odpowiedzi na reklamację osoba składająca reklamację zostanie poinformowana w 30-dniowym terminie,
5) w niestandardowych sprawach osoby wymienione w ust. 1 mogą zwrócić się do Rzecznika Klienta Compensy poprzez formularz na stronie: www.compensa.pl,
6) osoba fizyczna składająca reklamację może wystąpić z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego www.rf.gov.pl.
§ 7. Reklamację na usługi świadczone przez tzw. multiagenta, to jest agenta, który działa w imieniu lub na rzecz Compensy oraz innych Ubezpieczycieli - w zakresie niezwiązanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową należy składać bezpośrednio agentowi, który świadczył usługi w zakresie dystrybucji ubezpieczeń. Reklamacje rozpatrywane są bezpośrednio przez tego agenta. W przypadku wpływu takiej reklamacji do Ubezpieczyciela, przekaże on reklamację niezwłocznie agentowi, informując o tym jednocześnie osobę występującą z reklamacją.