Wyciąg ze sprawozdań Okręgowych Rzeczników Odpowiedzialności Zawodowej za 2003r.
Uchwała Nr 12/04
III Krajowego Zjazdu Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa
z dnia 18 czerwca 2004 r.
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania Krajowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej za rok 2003.
Na podstawie art. 31 pkt 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2001 r. Nr 5 poz.42, z 2002 r. Nr 23, poz.221, Nr 153, poz.1271 i Nr 240, poz. 2052 oraz z 2003 r. Nr 124, poz. 1152) uchwala się, co następuje:
§ 1.
1. Zatwierdza się sprawozdanie z działalności Krajowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej za rok 2003.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust.1, stanowi załącznik do uchwały.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik:
SPRAWOZDANIE
KRAJOWEGO RZECZNIKA ODPOWIEDZIALNOŚCI ZAWODOWEJ
POLSKIEJ IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA
Z DZIAŁALNOŚCI W ROKU 2003
- Sprawozdanie obejmuje okres działalności KROZ i OROZ za rok 2003.
- Podstawą opracowania sprawozdania KROZ są:
- sprawozdania OROZ
- dokumentacja spraw prowadzonych przez KROZ
Zestawienie spraw będących w obszarze działań OROZ przedstawiono z załączniku nr 1.
- Krótka charakterystyka napływających skarg
Skargi (wnioski o ukaranie) napływające do OROZ można podzielić na następujące grupy:
· Wnioski kierowane przez Powiatowych lub Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Budowlanego ze skargami na kierowników budów związane z realizacją obiektów budowlanych w sposób odbiegający od warunków wydanego pozwolenia na budowę.
· Wnioski kierowane przez Powiatowych lub Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Budowlanego o ukaranie inżynierów, którzy w swojej działalności przekroczyli zakres posiadanych uprawnień.
· Wnioski o ukaranie z tytułu niezgodnego z prawem łączenia funkcji kierownika budowy i inspektora nadzoru.
· Wnioski kierowane przez prywatnych inwestorów ze skargami na nierzetelne wykonywanie obowiązków zawodowych przez inżynierów pełniących funkcje projektantów, kierowników budów i inspektorów nadzoru.
· Skargi na opieszałe i nierzetelne działania organów Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.
· Skargi na rzeczoznawców i ekspertów budowlanych składane z uwagi na nierzetelne i tendencyjne (zdaniem skarżących) opracowanie ekspertyz i opinii.
W sumie do Okręgowych Rzeczników Odpowiedzialności Zawodowej wpłynęły 124 sprawy z czego:
- W 59 sprawach wszczęto postępowanie wyjaśniające.
- W 9 przypadkach odmówiono wszczęcia postępowania.
- 37 spraw umorzono.
- Pozostałe sprawy były w toku.
Do Okręgowych Sądów Dyscyplinarnych skierowano 29 spraw, z czego w 20 przypadkach orzeczono karę a dwie osoby uniewinniono.
- Działalność Krajowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej
Do Krajowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej wpłynęło:
- 24 zażalenia na postanowienia OROZ,
- 1 sprawa przeciwko członkom organów PIIB do rozpatrzenia w I instancji,
- 2 zapytania i interpretacje dotyczące aspektów prawnych o znaczeniu ogólnym.
Na 24 zażalenia i odwołania KROZ uchylił 14 postanowień OROZ i skierował sprawy do ponownego rozpatrzenia.
Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej i Przewodniczący Krajowego Sądu Dyscyplinarnego zorganizowali dwa szkolenia na temat stosowania procedur prawnych w orzecznictwie dyscyplinarnym i zawodowym, a mianowicie:
- 21 i 22 marca 2003 roku w Konstancinie – Jeziornej,
- 26 i 27 września 2003 roku w Jachrance.
W szkoleniach tych udział wzięli zastępcy KROZ i członkowie KSD oraz OROZ i przewodniczący OSD.
Z inicjatywy KSD i KROZ zostały opracowane materiały prawne do stosowania w orzecznictwie a mianowicie:
- Tryb postępowania Rzeczników odpowiedzialności Zawodowej i Sądów dyscyplinarnych Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa w postępowaniu w sprawach dyscyplinarnych i odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
- Wykaz formularzy Stosowanych w postępowaniu dyscyplinarnym i postępowaniu w sprawach odpowiedzialności zawodowej.
- Spostrzeżenia Końcowe
Z analizy spraw wpływających do KROZ wynikają następujące spostrzeżenia końcowe:
1) część działalności gospodarczej, w której biorą udział członkowie PIIB toczy się w szarej strefie gospodarczej. Członkowie izby podejmują pracę bez pisemnych umów i przyjmują wynagrodzenie z naruszeniem przepisów skarbowych,
2) Większość spraw spornych wynika z braku pisemnego określenia „przedmiotu zamówienia” i zakresu obowiązków pracobiorców. W tej sytuacji rzecznikom jest bardzo trudno ustalić stan faktyczny w rozpatrywanych sprawach,
3) Dotychczasowa działalność KROZ ujawnia słabą znajomość procedur prawnych wśród OROZ (duża liczba uchyleń postanowień I instancji), mimo przeprowadzonych szkoleń.
- Wnioski
Z dotychczasowych doświadczeń z pracy KROZ wynikają następujące wnioski:
1) Z uwagi na skomplikowany prawnie charakter spraw działalność OROZ i KROZ musi się opierać na etatowych pracownikach izby o kwalifikacjach prawniczych.
2) Członkowie izby muszą mieć świadomość, że w ich interesie jest prowadzenie działalności zawodowej w oparciu o jasne podstawy prawne tj. pisemne umowy, pisemne sprecyzowanie przedmiotu zamówienia i jasne określenie obowiązków pracobiorcy.