Podczas spotkania przedstawione zostały informacje na temat sprawozdań organów PIIB za 2023 r., omówiono również projekt budżetu na 2024 r.

 

Obrady miały miejsce 24 kwietnia br. w siedzibie PIIB przy ul. Kujawskiej w Warszawie. Niektórzy członkowie organu uczestniczyli w spotkaniu w trybie zdalnym (online). Posiedzenie prowadził Mariusz Dobrzeniecki, prezes Krajowej Rady PIIB. Na wstępie powitał zebranych, w szczególności: Urszulę Kallik, przewodniczącą Krajowej Komisji Rewizyjnej PIIB, Krzysztofa Latoszka, przewodniczącego Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej PIIB, Mariana Zdunka, przewodniczącego Krajowego Sądu Dyscyplinarnego PIIB, i Dariusza Walaska, KROZ PIIB – koordynatora, a także dr hab. Joannę Smarż, prof. UTH, oraz mec. Krzysztofa Zająca.

Po przyjęciu porządku obrad i protokołu z poprzedniego posiedzenia KR PIIB członkowie organu podjęli uchwały zatwierdzające postanowienia Prezydium KR PIIB. Przyjęte zostało również sprawozdanie Krajowej Rady PIIB podsumowujące działalność w 2023 r. Przewodniczący organów PIIB przybliżyli zebranym najważniejsze informacje ujęte w rocznych raportach KR, KKK, KSD, KROZ i KKR.

Marian Zdunek, Krzysztof Latoszek, Adam Rak, Piotr Zwoździak

 

Zgodnie z porządkiem obrad w dalszej ich części omówiony został projekt budżetu na 2024 r. Elżbieta Bryła-Kluczny, skarbnik Krajowej Rady PIIB, szczegółowo przedstawiła wszystkie zmiany, które nie zostały uwzględnione w prowizorium. Dotyczyły one m.in. finalizacji umowy z ITB i zakupienia dostępu dla członków PIIB do Warunków Technicznych Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych przygotowanych przez Instytut Techniki Budowlanej.

Elżbieta Bryła-Kluczny, Mariusz Dobrzeniecki, Tomasz Piotrowski

 

Podczas posiedzenia Tomasz Piotrowski, sekretarz KR PIIB, zaprezentował szczegółowe schematy trybu zgłaszania, procedowania i realizacji wniosków zjazdowych oraz międzyzjazdowych. Korespondencja w tej sprawie została skierowana do wszystkich okręgowych izb celem uregulowania i uporządkowania obowiązujących trybów działania. Schematy obrazujące obieg dokumentów zostały opracowane we współpracy z komisją wnioskową oraz Mieczysławem Grodzkim, wiceprezesem Krajowej Rady PIIB, który nadzoruje jej prace. Jak zaznaczył prezes Mariusz Dobrzeniecki, diagram odzwierciedla obowiązujące procedury i jest niezbędny do wprowadzenia systemu elektronicznego obiegu dokumentów (SEOD) porządkującego działania PIIB i okręgowych izb. Jego stosowanie ułatwi monitorowanie kolejnych etapów prac nad zgłoszonymi wnioskami. Wielu członków rady wzięło udział w dyskusji dotyczącej realizacji wniosków. Ustalono, że ten temat zostanie ponownie omówiony podczas kolejnego posiedzenia Krajowej Rady PIIB, odbywającego się przed XXIII Krajowym Zjazdem Sprawozdawczym PIIB. Członkowie rady podjęli również uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie Komisji Wnioskowej Krajowej Rady PIIB – w przypadku tego dokumentu wprowadzone zostały niewielkie korekty dotyczące nazewnictwa, by odróżnić Krajową Komisję Wnioskową PIIB i okręgowe komisje wnioskowe.

 

W dalszej części obrad podjęto uchwały w sprawach: Medalu Honorowego PIIB, schematu organizacyjnego Krajowego Biura PIIB oraz opłat za postępowanie kwalifikacyjne.

Uczestnicy spotkania zapoznali się z Programem działalności Krajowej Rady PIIB na rok 2024 (przygotowanym w oparciu o program działalności na kadencję 2022–2024). Wybrane zapisy zawarte w dokumencie oraz aktualnie prowadzone lub wstrzymane projekty PIIB zreferował zebranym Tomasz Piotrowski. Następnie KR PIIB podjęła uchwałę w sprawie Programu Działalności Krajowej Rady PIIB na rok 2024.

 

Informację na temat stanu prac nad nowym kodeksem etyki członków PIIB przedstawiła Elżbieta Godzieszka, przewodnicząca Komisji Etyki KR PIIB. Szczegółowo przeanalizowano wszystkie sugestie zgłoszone przez krajowe organy PIIB. Następnie projekt kodeksu został przesłany do siedmiu stowarzyszeń naukowo-technicznych. Trzy organizacje nadesłały swoje opinie. Przewodnicząca Komisji Etyki KR PIIB przedstawiła członkom rady najnowszą, zaktualizowaną (dzień wcześniej podczas posiedzenia komisji) wersję projektu dokumentu, w którym znalazły się fragmenty zapisów obecnie obowiązujących oraz nowe zasady. Finalna wersja kodeksu, po zatwierdzeniu przez Krajową Radę PIIB, zostanie przedłożona Krajowemu Zjazdowi Sprawozdawczemu PIIB.
– To będzie zupełnie nowy kodeks etyki członków PIIB stworzony w oparciu o dzisiejsze realia, szeroko konsultowany, zaopiniowany przez wiele osób – podsumował prezes KR PIIB.

 

Dużo uwagi poświęcono kwestiom związanym z działaniami PIIB na rzecz seniorów. Najważniejsze wnioski zawarte w Raporcie z wyników pracy Zespołu doraźnego KR PIIB ds. seniorów zreferował podczas posiedzenia Piotr Parkitny, przewodniczący tego zespołu. Członkowie Krajowej Rady PIIB długo dyskutowali o zaproponowanych przez zespół rozwiązaniach, nawiązując do działających obecnie kół, klubów oraz zespołów seniorów powołanych w okręgowych izbach. Omawiano potencjalny zakres praw i obowiązków, a także wysokość składki przewidzianej dla osób o statusie członka – seniora. Liczne kwestie analizowano i konsultowano pod względem prawnym, o czym wspomniał Tadeusz Durak, sekretarz Zespołu Doraźnego Krajowej Rady PIIB ds. seniorów.


Piotr Parkitny, Tadeusz Durak

 

Zebrani omówili projekt zmian do Statutu samorządu zawodowego inżynierów budownictwa w zakresie organizacji okręgowych zjazdów, zreferowany przez Krzysztofa Ciuńczyka, przewodniczącego Okręgowej Rady Podlaskiej OIIB. Proponowany zapis dotyczy możliwości organizowania w okręgach zjazdów sprawozdawczych z wykorzystaniem elektronicznych środków porozumiewania się na odległość. Decyzją KR PIIB korekta zapisu zostanie omówiona podczas spotkania Kolegium Przewodniczących oraz ponownie przedstawiona na kolejnym spotkaniu Krajowej Rady PIIB (przedzjazdowym).

 

Informacje o przygotowaniach i liczbie kandydatów dopuszczonych do XLIII sesji egzaminacyjnej na uprawnienia budowlane (rozpoczynającej się 24 maja br.) przedstawił Krzysztof Latoszek, przewodniczący KKK PIIB. W tym punkcie spotkania sekretarz Krajowej Rady PIIB zaprezentował statystyki dotyczące liczby użytkowników uruchomionej w tym roku aplikacji Uprawnienia Budowlane PIIB. Jest ona dostępna wyłącznie dla kandydatów na uprawnienia budowlane przystępujących do egzaminu pisemnego, zarejestrowanych w systemie PIIB, po uiszczeniu pierwszej raty opłaty za postępowanie kwalifikacyjne. Z aplikacji UB PIIB skorzystało 41,5% uprawnionych kandydatów (stan na dzień 22.04.2024 r.). Wyjątkowo wysoki wskaźnik w odniesieniu do wszystkich uprawnionych odnotowano w Lubelskiej OIIB (72,2%) oraz Mazowieckiej OIIB (51,1%). Po zakończeniu wiosennej sesji egzaminacyjnej wraz z wynikami zostaną opublikowane ogólnopolskie statystyki korzystania z tej nowej funkcjonalności.

 

Realizację kolejnego etapu wdrażania SEOD przybliżył członkom Krajowej Rady PIIB Roman Karwowski, przewodniczący Zespołu ds. SEOD przy Komisji ds. Cyfryzacji KR PIIB. Aktualnie pracownicy Krajowego Biura PIIB oraz przedstawiciele czterech okręgowych izb kilka razy w tygodniu uczestniczą w bardzo pracochłonnych, warsztatowych spotkaniach, które mają na celu ostateczne zatwierdzenie procesów opisanych w pierwszym etapie wdrożenia SEOD. Procesy te dotyczą korespondencji przychodzącej i wychodzącej, kwalifikacji, działu członkowskiego, archiwizacji oraz obsługi posiedzeń. Zgodnie z harmonogramem procedury wdrażania procesów odnoszących się do korespondencji będą wprowadzane w okręgowych izbach w okresie wakacyjnym. Zakończenie pierwszego etapu wdrożenia we wszystkich izbach zaplanowano na październik br.


Elżbieta Godzieszka, Tomasz Radziewski, Roman Karwowski

 

W trakcie posiedzenia Krajowa Rada PIIB zadecydowała o nadaniu siedmiu Srebrnych Odznak Honorowych PIIB.

 

Tekst i fot. Joanna Karwat/WPIIB