22 lutego br. Sejm RP przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r., zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 7 lutego 2018 r. (sygn. akt K 39/15).
Przyjęta ustawa dokonała przeniesienia odpowiednich przepisów zakwestionowanych pod względem zgodności z Konstytucją RP z rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, dotyczących ograniczenia zakresu uprawnień budowlanych do ustawy Prawo budowlane.
Senacki projekt ustawy o zmianie Ustawy - Prawo budowlane, który został przegłosowany w Sejmie, to efekt ubiegłorocznego wniosku Ministra Inwestycji i Rozwoju do Komisji Ustawodawczej Senatu RP, o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w zakresie wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 7 lutego 2018 r., który dotyczył ograniczenia zakresu uprawnień budowlanych.
Zdaniem TK, ograniczenie uprawnień budowlanych, jako ograniczenie konstytucyjnej wolności wykonywania zawodu może nastąpić wyłącznie w ustawie Prawo budowlane, a nie w rozporządzeniu. Trybunał Konstytucyjny uznał także, że specjalność inżynieryjna kolejowa jest jedna i przepisami rozporządzenia nie można dokonać zmiany i podziału tej specjalności na dwie, tj.: inżynieryjną kolejową w zakresie kolejowych obiektów budowlanych oraz inżynieryjną kolejową w zakresie sterowania ruchem kolejowym. To może się dokonać również jedynie na mocy ustawy.
Za nowelizacją opowiedziało się 392 posłów, 7 było przeciw, 24 osoby wstrzymały się od głosu.
Teraz ustawa trafi do Senatu RP, którego najbliższe posiedzenie wyznaczono na 26 lutego br.