Witryna Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.    Zamknij
   Witamy serdecznie na portalu Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa!
Slideshow Image 1 Slideshow Image 2 Slideshow Image 3 Slideshow Image 4
Kod weryfikacyjny: --- 

 

Aktualności

Informacje bieżące
Komunikaty dla członków
Konferencje
Po godzinach
W poszukiwaniu barier PDF Drukuj Email
środa, 18 października 2017

6 października br. w siedzibie PIIB w Warszawie odbyło się posiedzenie Grupy roboczej ds. barier edukacyjnych i zaangażowania pracodawców w proces kształcenia kadr dla budownictwa, Sektorowej Rada ds. Kompetencji w Budownictwie (SRK-Bud).

Polski rynek budowlany jest siódmym co do wielkości w Unii Europejskiej i rozwija się bardzo szybko. Brakuje jednak wciąż spójnych i przejrzystych opisów kwalifikacji oraz czytelnych dla rynku pracy certyfikatów, uzyskiwanych przez pracowników podczas edukacji formalnej i pozaformalnej.

W br. rozpoczęła działalność Sektorowa Rada ds. Kompetencji w Budownictwie (SRK-Bud). Ma ona spełniać zadanie platformy, na której budować można ramę kwalifikacji spójną z ramami kwalifikacji obowiązującymi w innych krajach europejskich. Ma także  umożliwić pracownikom branży budowlanej prezentowanie swoich kwalifikacji, a pracodawcom ułatwi ich ocenę. Przewodniczącym Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Budownictwie jest prof. dr hab. inż. Zbigniew Kledyński, wiceprezes Krajowej Rady Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.

Jedną z grup roboczych powołanych przez radę jest Grupa robocza ds. barier edukacyjnych i zaangażowania pracodawców w proces kształcenia kadr dla budownictwa, koordynowana przez PIIB. Zadaniem tej grupy jest identyfikacja barier w kształceniu specjalistów budownictwa i mechanizmów współpracy pracodawców z jednostkami kształcącymi. Liderem grupy roboczej jest prof. dr hab. inż. Henryk Zobel z Politechniki Warszawskiej, długoletni dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej. W październikowym spotkaniu rady oprócz profesorów: Zbigniewa Kledyńskiego i Henryka Zobla, wzięli udział przedstawiciele m.in.: ITB (Robert Geryło, Jadwiga Fangrad, Leonard Runkiewicz), Związku Zawodowego „Budowlani” (przewodniczący Zbigniew Janowski, Jakub Kus), Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, firm budowlanych, uczelni technicznych oraz średnich szkół budowlanych.

Radosław Podgrudny, opiekun projektu dotyczącego Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Budownictwie z ramienia PARP, zaprezentował zebranym system i zadania rad sektorowych ds. kompetencji (szersze informacje: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ).

Problemy stojące przed  Sektorową Radą ds. Kompetencji w Budownictwie omówił jej przewodniczący – prof. Kledyński. Wskazał na rozczłonkowanie branży budowlanej: w budownictwie działa ok. 400 tys. podmiotów gospodarczych, w tym 96% to mikrofirmy, mówił także o rynku pracy w Polsce, który cechuje ciągły dopływ i odpływ pracowników o różnych kompetencjach, o wielu formach edukacji formalnej i nieformalnej oraz o tym, czy edukacja i szkolenia mogą nadążać za oczekiwaniami przedsiębiorców. Jakub Kus ze ZZ „Budowlani” zaprezentował wdrażany już Zintegrowany System Kwalifikacji, zwracał ponadto uwagę na problemy jakości kwalifikacji i walidacji.

Prof. Henryk Zobel przedstawił natomiast bariery edukacyjne widziane z poziomu uczelni. Wymienił m.in. nieznajomość narzędzi matematycznych, słabą umiejętność formułowania wypowiedzi oraz brak zainteresowania przedmiotem kształcenia wśród studentów, brak egzaminów na studia, znaczne oderwanie uczelni od rzeczywistych problemów i zadań występujących w praktyce inżynierskiej.

Na rozdźwięk między szkolnictwem średnim i wyższym oraz malejący poziom wykształcenia średniego kandydatów na studentów kierunków budowlanych wskazywało wielu uczestników dyskusji. Akcentowano także powszechną nieumiejętność pracy uczniów i studentów w zespole.

Podczas dyskusji głos zabrał m.in. prof. Kledyński, który zaznaczył, że „bariery edukacyjne” nie zawsze powinny być kojarzone negatywnie, trzeba dążyć do tego, aby daną barierę (np. egzamin) pokonali ci, którzy mają do tego predyspozycje, a pozostałym proponować inne ścieżki edukacji i kariery zawodowej. Jadwiga Fangrad z ITB podkreśliła konieczność kategoryzacji barier.

Z pewnością spotkania grupy roboczej ds. barier będą ważnym forum wymiany informacji i dyskusji. A kolejne spotkanie już w grudniu.

Krystyna Wiśniewska

 
 

Budowa aplikacji internetowych: Budowa aplikacji internetowych
Profil FB Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa